Parní lokomotiva řady 97 (310.0)



    Stroj řady 97 (310.0) v čele smíšeného vlaku míří po trati svítící novotou k Dačicím. Právě přejel 30 m
    dlouhý most přes Moravskou Dyji u Toužína. Úsek trati Telč – Dačice – Slavonice byl slavnostně
    předán do provozu 7. září 1902. První vlak z Waidhofenu do Slavonic přijel po nové trati 21. června
    1903. Jihozápadní Morava tak získala spojení s rakouským Waldviertelem.






„Kafemlejnek“ 310.093

    O malých tendrových lokomotivách řady 310.0 (původní řada 97), které zahajovaly provoz na
    kostelecké místní dráze, padla již zmínka také na hlavní straně tohoto webu. Připomeňme si však i
    velmi slavnostní návrat mašinky této řady na koleje kostelecké lokálky v roce 1977. Právě toho roku
    (10. září 1977) slavila trať Kostelec – Slavonice 75 let své existence a v rámci oslav byla z Třeště do
    Telče vypravena vyzdobená historická souprava vedená lokomotivou řady 310.093.
    (Úsek dráhy z Cejle – Kostelce do Telče byl zprovozněn již roku 1898.) Z opačného konce trati vyjel k
    Telči tehdy moderní M 152.0112 s dvěma přípojnými vozy, aby se kolem desáté hodiny dopolední
    setkal v telčské stanici s historickým vlakem. „Kafemlejnek“ 310.093 neměl tenkrát ještě svůj typický
    baňatý jiskrojem. Od roku 1940 to byla jeho první, ale zatím také poslední návštěva naší místní dráhy.



    Nejprve se však prostřednictvím tohoto snímku lokomotivy 310.093 vrátíme až do roku 1974. Stroj
    čeká na odstavné koleji před vraty českovelenických dílen na svou opravu. Tehdy končila jeho služba
    na vlečce cukrovaru v Trenčianské Teplé. Lokomotivu před likvidací zachránila výměna za šrot.
    A tak jezdí dodnes.


 

Souprava připravená k odjezdu v Třešti 10. září 1977.


 

    Příjezd vlaku do Hodic. Za lokomotivou 310.093 bylo připojeno šest vozů řady Bi, za nimi
    M 262.0 s vozem Balm a na samém konci soupravy byl ještě přivěšen M 131.1.


     

    Krátce po desáté hodině vjíždí vyzdobená souprava historického vlaku do železniční stanice v Telči.
    „Kafemlejnek“ byl odpojen od soupravy a stal se jedním z nejobdivovanějších exponátů výstavy
    hnacích vozidel.







TOPlist

  Webmaster - Pavel Albrecht