534.03 (KREMÁK)


Pozorovat charakteristickou siluetu výkonné parní lokomotivy řady 534.03 dýmající v čele manipulačního vlaku, který právě projíždí krajinou nevysokých kopců a nehlubokých údolí horního Podyjí, byl ve své době pro každého silným zážitkem. Zejména však pro zdejší rodáky, neboť ti byli zvyklí na upachtěné tendrovky 423.0 nebo 433.0, stroje tak typické pro lokální dráhy. Splněný klukovský sen. Lokomotiva o pěti spřažených kolech pod vysokým ochozem, vpředu s větrnými plechy se znaky Škoda, ale hlavně s přívěsným čtyřnápravovým tendrem elegantního tvaru. Jakoby byla příchodem "kremáků" ta všelijak kroutící se trať o řád povýšena. Lokomotivy řady 534.03 jezdily na naší dráze pouze několik měsíců roku 1972. Už v říjnu toho roku je vystřídaly lokomotivy řady 556.0. Vzpomínka však zůstala. Škoda jen, že fotografií je málo.




Kostelec u Jihlavy roku 1972. Na snímku lokomotiva 534.0370 v čele manipulačního vlaku před odjezdem z Kostelce u Jihlavy do Telče. Na stroji zleva je zachycen topič Vokřínek, vedle v okénku strojvedoucí Bohumil Solař, na ochozu stojí průvodčí Volfšic s Jaroslavem Křížem. U lokomotivy dole je vlakvedoucí Jan Hrůza z Nové Říše.   Sbírka Miloš Fiala



TOPlist

  Webmaster - Pavel Albrecht